Tudtad, hogy a talpas betűtípusok (mint a Times New Roman vagy a Book Antiqua) hosszú távon fárasztják a szemet?
És, hogy a díszesek nem jönnek be a kreatívoknál?
Azt pedig már meg sem említem, hogy a képre írt túl sok szöveg elolvasására nem sokan veszik a fáradtságot…
Fontos – nagyon is fontos -, hogy milyen betűtípust használsz a kreatívjaidban.
A szövegezésnél, mondjuk a Facebookon ugye nem tudod megválasztani nagyon, de a kép / videó, amit csatolsz, az már szabadon változtatható.
Ügyelnünk kell arra, hogy a kreatív hol lesz
Ha közösségi médiában, akkor figyelj arra, hogy a kreatívod kicsi lesz, hiszen javarészt mobilon látják majd az emberek. Egy kis képre pedig nem csak hogy kevés szöveg illik, de annak a szövegnek úgy kell kinéznie, hogy felkapja rá az ember a fejét. Itt jön képbe egy szuper betűtípus!
Nagyon nincs ez másként akkor sem, ha egy óriásplakátot tervezel, hiszen az embereknek kevés ideje van arra, hogy olvasgassanak, csak akkor szánják rá az időt a túl sok információáradatban, ha megéri. Tehát egy okos cím, és egy szuper betűtípus hamarabb célt érhet, mint maga a téma, amit közölni akarsz. A legfontosabb, hogy a kreatívunk azonnal megragadja a figyelmet!
A képszerkesztődben mindig ügyelj az alábbiakra, ha szöveget is teszel a képre:
- Ne írj sokat a képre! Inkább csak címet használj, egy figyelemfelkeltő mondatot. A többit írd a poszt szövegezésébe.
- Ne használj egy képen több betűtípust kettőnél! A túl nagy kavalkádban nem lesz összhang, zavaró.
- Egyszerűségre törekedj a betűtípus választásánál. Minél letisztultabb egy betűtípus, annál könnyebben megragadja a szemet.
- Ha a képnek van témája, ügyelj arra, hogy a szöveg ne takarja le!
A legkedveltebb betűtípusok nem feltétlenül relevánsak, ha haladni akarsz a divattal. Mert bizony, van a betűtípusokban is divatosabb.
Ma leginkább a következőket használjuk (és az ezekhez hasonlókat):
- Impact (címekhez)
- Century gothic (szöveghez)
- Tahoma/Verdana (az egyszerűség, letisztultság kifejezéséhez)
De, ha arra gondolok, hogy jön a karácsony és a termékedhez/szolgáltatásodhoz illik, nyugodtan használd a következőket. Persze csak óvatosan!
- Baskerville Old Face
- Harrington
- Juice
Amiket kerülj:
- Times New Roman – mert talpas és ősrégi…
- Broadway – kiment a divatból a 90-es években.
- Old English text – csak óriásplakátokon mutat jól
A kézíráshoz hasonló betűtípusokkal is vigyázni kell! Óvatosan használd, és csak pár szóhoz, mert hosszú szövegben nagyon fárasztóak. Ezek leginkább a romantikus hangvételű posztokhoz valók, és nem is túl divatosak.
Feldobnád a szöveget? Canva-ban is tudod „mozgósítani” a szöveget egy képen (ami így már videó lesz), de ha egy kicsit jobban belemerülnél a szuper szövegek választékába, akkor less be a cooltext.com-ra.
Kreatívok, tehát reklám
Ha valamit el akarsz adni, hirdetni, megismertetni a világgal, akkor nagyon ügyelj arra, hogy a betűtípusod divatos és a mai világhoz illően elég figyelemfelkeltő legyen.
A túl sok szöveg már ijesztő egy képen, a túl kevés pedig nem ragadja meg a figyelmet.
Azt javaslom, hogy amit mindenképpen közölni akarsz, azt egy erős, félkövér betűtípussal emeld ki, és max egy mondatot tégy még mellé a képre, mintegy magyarázatként, egy letisztult betűtípussal.
Ezzel nem lőhetsz mellé.
Ha pedig még mindig bizonytalan vagy, érdemes a nagy cégeket megfigyelni, és ellesni a legújabb betűtípus divattrendet tőlük. 😉
A kreatívod betűtípusa a Te kreativitásodtól függ, és hidd el: ebben nem szabad határt szabni!
Halász Emese, író, írómentor