A DiSC egy közös nyelv
A DiSC ® modell egy közös nyelvet biztosít, ezzel az emberek jobban megérthetik a környezetükben lévő embereket és saját magukat is. Ha megismered a másikat akkor jobban meg tudod állapítani kivel tudsz kijönni, ki az akivel nem akarsz dolgozni, ki az akit tudsz irányítani és ki tud segíteni a céljaid elérésében. Ha be tudod sorolni a kollégádat egy csoportba, a konfliktusokat jobban elkerülheted. Sikeresen össze tudsz párosítani olyan csapatokat, ahol kevés lesz a konfliktus, és ha van is, akkor elég zökkenőmentesen tudják majd azt kezelni.
Mindenki a négy DiSC típus keveréke: D, i, S és C. De a legtöbb ember erősen hajlik egy vagy két típus felé. Ha a Te típusod egy másik típusba is esik, valószínűleg az adott típushoz tartozó jellemzők is megmutatkoznak benned. Így a D típusúak gyakran mutatnak az i és a C stílusokhoz kapcsolódó vonásokat is.
Mi is a DiSC?
A DiSC egy mozaikszó, amely a DiSC-modellben leírt négy fő személyiségprofilt jelöli:
- (D)ominance – dominancia – piros,
- (i)nfluence – befolyásolás – sárga,
- (S)teadiness – kitartás – zöld és
- (C)onscientiousness – szabálykövetés – kék.
A D személyiségű emberek magabiztosak, és hangsúlyt fektetnek az eredmények elérésére. Magabiztosak, néha nyersek, szókimondók és igényesek. – vezetőtípusok.
Az i személyiségű emberek általában nyitottabbak, és a kapcsolatokra, valamint mások befolyásolására vagy meggyőzésére helyezik a hangsúlyt – kreatívok, extrovertáltak, általában lelkesek, optimisták, nyitottak, bizalmasok és energikusak.
Az S személyiségű emberek általában megbízhatóak, és az együttműködésre és az őszinteségre helyezik a hangsúlyt. Nyugodt, megfontolt beállítottságúak, és nem szeretik, ha noszogatják őket, nem szeretnek kapkodni. – állandóságot szeretik.
A C személyiségű emberek általában a minőségre, a pontosságra, a szakértelemre és a kompetenciára helyezik a hangsúlyt. Élvezik függetlenségüket, igénylik a pontos részleteket, gyakran félnek, hogy tévednek. – erősen szabálykövetők.
Miért használd a DiSC-et?
Növeld az öntudatosságot
A szervezetben egy változás az önismerettel kezdődik. A DiSC típusok megmutatják, hogy a kolléga hogyan reagál a konfliktusokra, mi motiválja vagy stresszeli és azt is megmutatja, hogyan oldja meg a problémákat.
Javíthatod a csapatmunkát
A modern munkahelyeken csapatokban dolgozunk. A DiSC típusok segítségével megtudhatjuk, hogyan javíthatjuk a kommunikációt, a munkát a csapattagok között.
Tedd hatékonyabbá a konfliktus kezelést
A DiSC-típusokkal a konfliktust könnyen kezelhetővé lehet tenni, nem lesz éles helyzet, a szervezetek egymás között sokkal jobban tudnak együttműködni.
Értékesítés is fejleszthető
A DiSC-típusok az értékesítésben is segíteni tud, ha tudjuk az üzleti partner milyen típusba sorolható. Ügyfelek jellemét könnyebben megérthetjük és könnyebben tudunk alkalmazkodni és reagálni helyzetekre egy tárgyalás során.
Hatékonyabb gazdálkodás
A vezetők a DiSC segítségével sokkal hatékonyabbak, mert megértik alkalmazottjaik beállítottságát és munkastílusát.
Ítélkezés nélkül
Senki sem szereti, ha elítélik. A DiSC-típusok kiegyenlítik a versenyfeltételeket.
D – piros – „A győztes”
A D típusúakat a győzelem, a verseny és a siker motiválja. Előtérbe helyezik a cselekvést, a kihívások elfogadását és az eredmények elérését, és gyakran közvetlennek és igényesnek, erős akaratúnak és határozottnak írják le őket. A D típusúak általában szókimondók, de meglehetősen szkeptikusak és megkérdőjeleznek másokat.
- Félelmeik: Ha sebezhetőnek látják, vagy kihasználják őket.
- Fontosabb értékek: kompetencia, cselekvés, konkrét eredmények, személyes szabadság és kihívások.
- Végsőkig elmegy: és a nyerés a fő cél.
- Befolyásol másokat: érvényesíti önmagát, ragaszkodik és verseng.
- Konfliktusban: elmondja a problémákat.
- Javíthatja a hatékonyságát: a türelem és az empátia.
Fejlesztő, eredményorientált, inspiráló, kreatív
Céljaik
- egyedi teljesítményekre törekedni
- felfedezni az új lehetőségeket
- fenntartani a közönség irányítását
- függetlenséget elérni
- végső eredményeket elérni.
Ezekre kell több energiát fordítania
- mutasson türelmet
- legyen érzékenyebb
- magyarázza el a részleteket
- mérlegeljen
Vezetőként
Gyakran parancsolók, magabiztosak és az eredményekre összpontosítanak.
Gyakran olyan vezetői jellemzőket mutatnak, mint például:
- parancsoló
- elszánt
- úttörő
Mottó: „Mi értelme játszani, ha nem a győzelem a cél” – JD Robb
A Di típus
A Di típusok általában eredmény orientáltak, zajosak és lelkesek, bajukkal és merész cselekedeteikkel befolyásolnak másokat.
- Tulajdonságok: dinamikus, érdeklődő, meggyőző, lázadó, nyugtalan, vállalkozó, eredményorientált, hangos, lelkes
- Célok : gyors cselekvés, új lehetőségek
- Félelmek : hatalom vagy státusz elvesztése, láthatatlanság
- Befolyást gyakorol másokra : báj, merész cselekvés
- Túlzás bennük: a türelmetlenség, egoizmus, manipuláció
- Konfliktusban : a problémákat közvetlenül kezeli; olyan dolgokat mondhat, amelyeket meg fog bánni.
- Javíthatja a hatékonyságot: türelemmel, alázattal, mások elképzeléseinek figyelembe vételével.
- Vezetői tulajdonságok : A Di-stílusú vezetők gyakran úttörők, igyekeznek felállítani a határokat, lehetőségeket szeretnek keresni és szeretnek eredményeket elérni.
A DC típus
A DC típusúak általában szorgalmasok, csökönyösek viszont kreatívok. Magas elvárásaikkal és elszántságukkal befolyásolnak másokat.
- Tulajdonságok: a tökéletesség felé hajszolható, kezdeményező ; szorgalmas, határozott, kreatív, tompa, kritikus, hűvös, koncentrált, kemény lelkű
- Célok: függetlenség, személyes teljesítmény
- Félelmek: saját normáik elérésének elmulasztása
- Befolyást gyakorol másokra : magas színvonalon, elszántságon keresztül
- Túlzás bennük: a tompaság; szarkasztikus vagy lekezelő hozzáállás
- Konfliktusban: kitart a saját jogaiért.
- Növelheti a hatékonyságot: melegség, tapintatosabb kommunikáció
- Vezetői tulajdonságok: A DC-stílusú vezetők gyakran határozottak, magas elvárásokat támasztanak, és beszélnek a problémákról.
Kommunikáció a D típusúakkal
Amikor a DiSC D-típusú személyekkel kommunikálsz, rögtön az elején add meg nekik a lényeget. Legyen rövid, koncentrált és kerüljük az általánosításokat. Tartózkodj attól, hogy ismételd magad és ragaszkodj inkább a megoldásokhoz, mint a problémákhoz.
i – sárga – „A lelkes”
Az i típusúaknak fontos a társadalmi elismerés, a csoportos tevékenységek és a kapcsolatok. Ezek nagyon motiválják. Előnyben részesítik a cselekvést, az együttműködést és igen lelkesek egy probléma megoldásánál. Meleg szívűek, bizalommal telik, optimisták, vonzó, lelkes. Kifinomultan tudnak lelkesedni.
- Félelmek: befolyás elvesztése, elutasítás, figyelmen kívül hagyás, elutasítás
- Értékek: coaching és tanácsadás, véleménynyilvánítás szabadsága, demokratikus kapcsolatok
- Túlzás bennük: az optimizmus és a dicséret
- Hatással van másokra: báj, optimizmus, energia
- Konfliktusban: érzelmeket fejez ki, pletykál
- Javíthatja a hatékonyságot azáltal, hogy tárgyilagosabban, követi a feladatokat
Támogató, meggyőző, tanácsadó, értékbecslő
Céljaik
- érzelmek bevetésével győzőn
- barátságra és boldogságra törekszik mindenkivel
- szeretne tekintélyt és presztízst szerezni
- népszerűvé szeretne válni
- izgalmas személyiség legyen.
Ezekre kell több energiát fordítania
- szervezettség
- tények kutatása
- ellenállni az impulzusoknak
- közvetlenül és őszintén beszélni
- hosszú ideig összpontosítani
- teljesen végig követni a feladatokat
Vezetőként
Szeretnek elfogadni egy új ötletet, amit megfuttatnak. Lelkesítik a csapatokat. Olyan vezetők is, akik nem óvatosak.
Gyakran olyan vezetői jellemzőket mutatnak, mint például:
- energizáló
- úttörő
- megerősítő
Mottó: „Aki boldog másokat is boldoggá tesz” – Anne Frank
Az iD típus
Az iD typusúak általában energikusak, karizmatikusak és kalandvágyók, merészségükkel és szenvedélyükkel befolyásolnak másokat.
- Jellemzők: energikus, kiegyensúlyozott, meggyőző, nyitott, ambiciózus, önreklámozó, befolyásos, türelmetlen, kalandvágyó, karizmatikus
- Célok: népszerűség, izgalmas áttörések, presztízs
- Félelmek: Jóváhagyás vagy figyelem elvesztése
- Hatással van másokra: merészség, szenvedély
- Túlzás bennük: impulzivitás, szókimondás
- Konfliktusban: érzelmeket fejez ki, túlságosan drámaivá válik
- Javíthatja a hatékonyságot: a részletekre összpontosítás, türelem, mások meghallgatása
- Vezetői tulajdonságok : igyekszik kitágítani a határokat, ösztönöz másokat. Rámenősnek, megfélemlítőnek vagy nem őszintének érezhetjük.
Az iS stílus
Az iS-stílusok általában meleg szívűek, barátságosak és társaságkedvelők, és hatással vannak másokra a kedvességükkel és az empátiájukkal.
- Jellemzők: meleg szívű, barátságos, elfogadó, együttműködő, empatikus, vidám, határidőket támasztó, konfliktuskerülő, társaságkedvelő
- Célok : barátság
- Félelmek : mások nyomása, ellenszenve
- Befolyást gyakorol másokra: a kedvességgel és az empátiával
- Túlzás bennük: türelem másokkal, közvetett megközelítések
- Konfliktusban : érzelmi támogatást keres
- Növelné a hatékonyságot azáltal, hogy : felismeri mások hibáit, szembesül a problémákkal
- Vezetői tulajdonságok : támogató, tisztelettudó és pozitív; közvetett és konfliktuskerülő is lehet.
Kommunikáció a i típusúakkal
Amikor i-típusú személyekkel kommunikálsz, oszd meg tapasztalataid és hagyj nekik időt a kérdések feltételére és önmagukkal történő megbeszélésére. Koncentrálj a pozitívumokra, ne terheld túl őket részletekkel, és próbáld meg nem megszakítani őt.
S – zöld – „A békefenntartó”
Az S típusúak az együttműködés, a segítségnyújtás és az őszinte megbecsülés motiválja. Előnyben részesítik a támogatást, az együttműködést és a stabilitás megőrzését, és gyakran nyugodtnak, türelmesnek, kiszámíthatónak, megfontoltnak, stabilnak és következetesnek írják le őket.
- Félelmek: változás, stabilitás elvesztése, mások megsértése, az emberek cserbenhagyása
- Értékek: hűség, mások segítése, biztonság
- Túlzás bennük: szerénység, passzív ellenállás, kompromisszum
- Befolyásol másokat : következetességgel, teljesítménnyel
- Konfliktusban: meghallgatja mások szempontjait; saját véleményüket megtartják maguknak
- Javíthatja a hatékonyságot azáltal, hogy több önbizalmat mutat, felfedi valódi érzéseit
Szakember, Sikeres, Ügynök, Nyomozó
Céljaik
- Harmóniát és a stabilitás megőrzése
- csapatteljesítményekre törekszik
- szeretné megtalálni a csoport elfogadását
- hatalomszerzés
- a status quo fenntartása és a környezet ellenőrzése
Ezekre kell több energiát fordítania
- gyorsan alkalmazkodni a változásokhoz vagy a tisztázatlan elvárásokhoz
- multitask
- reklámozzák magukat
- szembeszálljanak másokkal
- legyőzni a határozatlanságot
- ellenállni a túlzott alkalmazkodásnak
Vezetőként
Együttműködők, akik szeretnek egyességre jutni, és mindenki számára előnyös helyzeteket teremteni. Néha azonban passzívak és túlságosan bizalmasok lehetnek, hagyva, hogy mások kihasználják támogató, türelmes természetüket.
Az S-stílusok gyakran mutatnak olyan vezetői jellemzőket, mint például:
- beleérző
- alázatos
- megerősítő
Mottó: „A böcsesség jele, hogy meglátjuk a csodát” – Ralph Waldo Emerson
A Si típus
Az Si-típusok általában nagylelkűek, megközelíthetőek és együttérzők, és empátia és türelem kimutatásával befolyásolnak másokat.
- Jellemzők : együttműködő, kedvelt, csapatszellem, pozitív, bátorító, konfliktuskerülő, megközelíthető, nagylelkű, együttérző
- Célok : elfogadás, szoros kapcsolatok
- Félelmek : arra kényszerülnek, hogy nyomást gyakoroljanak másokra; az agresszióval szembenézni
- Befolyásol másokat : empátiát mutat, türelmes
- Túlzás bennük: kedvesség, személyes kapcsolatok
- Konfliktusban: empátiát mutat, elfedi a problémákat
- Javíthatja a hatékonyságot azáltal, hogy szükség esetén nemet mondjon; problémák kezelése
- Vezetői tulajdonságok: A Si-stílusú vezetők általában visszafogottak, türelmesek, és támogatják munkatársaikat és kollégáikat. Néha nehezen tudnak szembenézni a problémákkal és elismerni mások hibáit.
Az SC típus
Az SC típusúak általában alkalmazkodók, türelmesek és megbízhatóak, és diplomáciával és önuralommal befolyásolnak másokat.
- Jellemzők: stabil, következetes, kiszámítható, alkalmazkodó, türelmes, rugalmatlan, önuralom, megbízható, átgondolt, halk szavú
- Célok: nyugodt környezet, rögzített célok, egyenletes fejlődés
- Félelmek: időnyomás, bizonytalanság, káosz
- Befolyásol másokat: diplomácia, önuralom, következetesség
- Túlzás bennük: hajlandóság mások vezetésére; alázatosság
- Konfliktusban: nyugodt viselkedésre ösztönöz; kivonul a konfliktusból
- Javíthatja a hatékonyságot azáltal: változás kezdeményezése, megszólalás
- Vezetői tulajdonságok: Az SC-stílusú vezetők szerények, tisztességesek, állhatatosak és következetesek ezáltal megfelelő eredményeket érnek el. Lehetnek merevek, túlzottan óvatosak, és félnek túllépni a status quón.
Kommunikáció a S típusúakkal
Legyél személyes és barátságos, fejezd ki érdeklődésedet irántuk, és hogy mit vársz el tőlük. Legyél udvarias, kerüljd a konfrontációt, és szánj időt a problémák tisztázásra.
C – Kék – „Az elemző”
A C-típusúakat a tudás megszerzése, a szakértelmük bemutatása és a minőségi munka elkészítése motiválja. Előnyben részesítik a pontosságot, a stabilitás megőrzését és a kihívást jelentő feltételezéseket. Gyakran körültekintőnek, elemzőnek, szisztematikusnak, diplomatikusnak, pontosnak és tapintatosnak írják le őket.
- Félelmek: kritika és tévedés; az érzelmek erős megjelenítése
- Értékek: minőség és pontosság
- Túlzás bennük: elemzés, visszafogottság
- Befolyásol másokat: logika, szigorú szabályok
- Konfliktusban: a logikára és az objektivitásra összpontosít; túlterheli a tényeket
- Javíthatja a hatékonyságot a következők révén: mások érzéseinek elismerése; az adatokon túlra nézve
Objektív, Gondolkodó, Perfekcionista, Gyakorló
Céljaik
- ragaszkodni az objektív folyamatokhoz
- legyen pontos és korrekt
- stabilitást és megbízhatóságot mutatni
- tudást és szakértelmet szerezni
- folytatni a személyes fejlődést
Ezekre kell több energiát fordítania
- ne legyünk túl kritikusak, ne elemezzék és elszigeteljék magukat
- engedje el és delegálja a feladatokat
- kompromisszum a csapat javára
- részt venni a társadalmi eseményeken és ünnepségeken
- hozzon gyors döntéseket
Vezetőként
A C-típusú vezetők lelkiismeretesek, fegyelmezettek és szorgalmasok lehetnek, és gondos elemzéssel és tervezéssel kiváló minőségű eredményeket biztosítanak. Lehetnek kockázatkerülő perfekcionisták is, akik esetleg nem fordítanak kellő figyelmet az emberekre.
A C típusúak gyakran olyan vezetői jellemzőket mutatnak be, mint például:
- szándékos
- alázatos
- elszánt
Mottó: „Kevesebb időbe telik egy dolgot jól csinálni, mint megmagyarázni, miért csináltad rosszul.” – Henry Wadsworth Longfellow
A CS típusú
A CS-típusúak általában óvatosak, rendezettek, pontosak, gyakorlatiasságukkal és a részletekre való odafigyelésükkel befolyásolnak másokat.
- Jellemzők : óvatos, stabil, rendezett, kiegyensúlyozott, precíz, felkészült, türelmes, konvencionális, önuralom
- Célok : stabilitás, megbízható eredmények
- Félelmek : érzelmileg terhelt helyzetek, kétértelműség
- Hatással van másokra : praktikum, figyelem a részletekre
- Túlzás bennük: hagyományos módszerek, óvatosság
- Konfliktusban: nyugodt viselkedésre ösztönöz; kerüli az érzelmi helyzeteket
- Javíthatja a hatékonyságot a következőkkel: rugalmasság, határozottság, gyorsaság
- Vezetői tulajdonságok: A CS-stílusú vezetők szerények és tisztességesek, állhatatossak, következetessek és ezáltal eredményesek. Lehetnek merevek, túlzottan óvatosak, és félnek túllépni a status quo-n .
A CD Típusú
A CD-típusúak általában szkeptikusak, makacsok, fegyelmezettek, szigorú normáikkal és határozott hozzáállásukkal befolyásolnak másokat.
- Jellemzők : szkeptikus, határozott, kérdő, kritikus gondolkodó, makacs, cinikus, tárgyilagos, fegyelmezett, szisztematikus, magasszínvonalú tudású
- Célok : hatékony eredmények, racionális döntések
- Félelmek : kudarc, kontroll hiánya
- Befolyást gyakorol másokra : szigorú normák, határozott megközelítés
- Túlzás bennük: nyerség, kritikus hozzáállás
- Konfliktusban : kitart a saját jogai mellett; passzív-agresszívvé válik
- Javíthatja a hatékonyságot a következőkkel: együttműködés, mások szükségleteire való odafigyelés
- Vezetői tulajdonságok : A CD-típusú vezetők megkérdőjelezhet, független vezetők, akik nem félnek kikezdeni a status quo-t, hogy jobb eredményeket érjenek el. Cinikus, érzéketlen vezetők is lehetnek, akik mindenre negatívan hathatnak.
Kommunikáció a C típusúakkal
Összpontosíts a tényekre és a részletekre, és minimalizáld az érzelmeket. Légy türelmes, kitartó és diplomatikus.
Dávidné Krizsán Andrea vagyok.
Weboldal, webáruház készítéssel és webfejlesztéssel foglalkozom, mindig is foglalkoztatott a személyiség is, mert a munkatárs kiválasztáshoz nagyon fontos szempont ezért kezdtem el foglalkozni a DiSC-el is, mert a projektmanagement szempontjából nagyon fontos a jó csapat összeállítása is.
Megtaláltok a www.netkreator.hu oldalon.