Barion Pixel

Mi is az a DiSC? Mire használhatjuk és hogyan.

A DiSC egy közös nyelv

A DiSC ® modell egy közös nyelvet biztosít, ezzel az emberek jobban megérthetik a környezetükben lévő embereket és saját magukat is. Ha megismered a másikat akkor jobban meg tudod állapítani kivel tudsz kijönni, ki az akivel nem akarsz dolgozni, ki az akit tudsz irányítani és ki tud segíteni a céljaid elérésében. Ha be tudod sorolni a kollégádat egy csoportba, a konfliktusokat jobban elkerülheted. Sikeresen össze tudsz párosítani olyan csapatokat, ahol kevés lesz a konfliktus, és ha van is, akkor elég  zökkenőmentesen tudják majd azt kezelni.

Mindenki a négy DiSC típus keveréke: D, i, S és C. De a legtöbb ember erősen hajlik egy vagy két típus felé. Ha a Te típusod egy másik típusba is esik, valószínűleg az adott típushoz tartozó jellemzők is megmutatkoznak benned. Így a D típusúak gyakran mutatnak az i és a C stílusokhoz kapcsolódó vonásokat is.

Mi is a DiSC?

A DiSC egy mozaikszó, amely a DiSC-modellben leírt négy fő személyiségprofilt jelöli:

  • (D)ominance – dominancia – piros,
  • (i)nfluence – befolyásolás – sárga,
  • (S)teadiness – kitartás – zöld és
  • (C)onscientiousness – szabálykövetés – kék.

A D személyiségű emberek magabiztosak, és hangsúlyt fektetnek az eredmények elérésére. Magabiztosak, néha nyersek, szókimondók és igényesek. – vezetőtípusok.

Az i személyiségű emberek általában nyitottabbak, és a kapcsolatokra, valamint mások befolyásolására vagy meggyőzésére helyezik a hangsúlyt – kreatívok, extrovertáltak, általában lelkesek, optimisták, nyitottak, bizalmasok és energikusak.

Az S személyiségű emberek általában megbízhatóak, és az együttműködésre és az őszinteségre helyezik a hangsúlyt. Nyugodt, megfontolt beállítottságúak, és nem szeretik, ha noszogatják őket, nem szeretnek kapkodni. – állandóságot szeretik.

A C személyiségű emberek általában a minőségre, a pontosságra, a szakértelemre és a kompetenciára helyezik a hangsúlyt. Élvezik függetlenségüket, igénylik a pontos részleteket, gyakran félnek, hogy tévednek.  – erősen szabálykövetők.

Miért használd a DiSC-et?

Növeld az öntudatosságot

A szervezetben egy változás az önismerettel kezdődik. A DiSC típusok megmutatják, hogy a kolléga hogyan reagál a konfliktusokra, mi motiválja vagy stresszeli és azt is megmutatja, hogyan oldja meg a problémákat.

Javíthatod a csapatmunkát

A modern munkahelyeken csapatokban dolgozunk. A DiSC típusok segítségével megtudhatjuk, hogyan javíthatjuk a kommunikációt, a munkát a csapattagok között.

Tedd hatékonyabbá a konfliktus kezelést

A DiSC-típusokkal a konfliktust könnyen kezelhetővé lehet tenni, nem lesz éles helyzet, a szervezetek egymás között sokkal jobban tudnak együttműködni.

Értékesítés is fejleszthető

A DiSC-típusok az értékesítésben is segíteni tud, ha tudjuk az üzleti partner milyen típusba sorolható. Ügyfelek jellemét könnyebben megérthetjük és könnyebben tudunk alkalmazkodni és reagálni helyzetekre egy tárgyalás során.

Hatékonyabb gazdálkodás

A vezetők a DiSC segítségével sokkal hatékonyabbak, mert megértik alkalmazottjaik beállítottságát és munkastílusát.

Ítélkezés nélkül

Senki sem szereti, ha elítélik. A DiSC-típusok kiegyenlítik a versenyfeltételeket.

D – piros – „A győztes”

A D típusúakat a győzelem, a verseny és a siker motiválja. Előtérbe helyezik a cselekvést, a kihívások elfogadását és az eredmények elérését, és gyakran közvetlennek és igényesnek, erős akaratúnak és határozottnak írják le őket. A D típusúak általában szókimondók, de meglehetősen szkeptikusak és megkérdőjeleznek másokat.

  • Félelmeik: Ha sebezhetőnek látják, vagy kihasználják őket.
  • Fontosabb értékek: kompetencia, cselekvés, konkrét eredmények, személyes szabadság és kihívások.
  • Végsőkig elmegy: és a nyerés a fő cél.
  • Befolyásol másokat: érvényesíti önmagát, ragaszkodik és verseng.
  • Konfliktusban: elmondja a problémákat.
  • Javíthatja a hatékonyságát: a türelem és az empátia.

Fejlesztő, eredményorientált, inspiráló, kreatív

Céljaik

  • egyedi teljesítményekre törekedni
  • felfedezni az új lehetőségeket
  • fenntartani a közönség irányítását
  • függetlenséget elérni
  • végső eredményeket elérni.

Ezekre kell több energiát fordítania

  • mutasson türelmet
  • legyen érzékenyebb
  • magyarázza el a részleteket
  • mérlegeljen

Vezetőként

Gyakran parancsolók, magabiztosak és az eredményekre összpontosítanak. 

Gyakran olyan vezetői jellemzőket mutatnak, mint például:

  • parancsoló
  • elszánt
  • úttörő

Mottó: „Mi értelme játszani, ha nem a győzelem a cél” – JD Robb

A Di típus

A Di típusok általában eredmény orientáltak, zajosak és lelkesek, bajukkal és merész cselekedeteikkel befolyásolnak másokat.

  • Tulajdonságok: dinamikus, érdeklődő, meggyőző, lázadó, nyugtalan, vállalkozó, eredményorientált, hangos, lelkes
  • Célok : gyors cselekvés, új lehetőségek
  • Félelmek : hatalom vagy státusz elvesztése, láthatatlanság
  • Befolyást gyakorol másokra : báj, merész cselekvés
  • Túlzás bennük: a türelmetlenség, egoizmus, manipuláció
  • Konfliktusban : a problémákat közvetlenül kezeli; olyan dolgokat mondhat, amelyeket meg fog bánni.
  • Javíthatja a hatékonyságot: türelemmel, alázattal, mások elképzeléseinek figyelembe vételével.
  • Vezetői tulajdonságok : A Di-stílusú vezetők gyakran úttörők, igyekeznek felállítani a határokat, lehetőségeket szeretnek keresni és szeretnek eredményeket elérni.

A DC típus

A DC típusúak általában szorgalmasok, csökönyösek viszont kreatívok. Magas elvárásaikkal és elszántságukkal befolyásolnak másokat.

  • Tulajdonságok: a tökéletesség felé hajszolható, kezdeményező szorgalmas, határozott, kreatív, tompa, kritikus, hűvös, koncentrált, kemény lelkű
  • Célok: függetlenség, személyes teljesítmény
  • Félelmek: saját normáik elérésének elmulasztása
  • Befolyást gyakorol másokra : magas színvonalon, elszántságon keresztül
  • Túlzás bennük: a tompaság; szarkasztikus vagy lekezelő hozzáállás
  • Konfliktusban: kitart a saját jogaiért.
  • Növelheti a hatékonyságot: melegség, tapintatosabb kommunikáció
  • Vezetői tulajdonságok: A DC-stílusú vezetők gyakran határozottak, magas elvárásokat támasztanak, és beszélnek a problémákról.

Kommunikáció a D típusúakkal

Amikor a DiSC D-típusú személyekkel kommunikálsz, rögtön az elején add meg nekik a lényeget. Legyen rövid, koncentrált és kerüljük az általánosításokat. Tartózkodj attól, hogy ismételd magad és ragaszkodj inkább a megoldásokhoz, mint a problémákhoz.

i – sárga – „A lelkes”

Az i típusúaknak fontos a társadalmi elismerés, a csoportos tevékenységek és a kapcsolatok. Ezek nagyon motiválják. Előnyben részesítik a cselekvést, az együttműködést és igen lelkesek egy probléma megoldásánál. Meleg szívűek, bizalommal telik, optimisták, vonzó, lelkes. Kifinomultan tudnak lelkesedni.

  • Félelmek: befolyás elvesztése, elutasítás, figyelmen kívül hagyás, elutasítás
  • Értékek: coaching és tanácsadás, véleménynyilvánítás szabadsága, demokratikus kapcsolatok
  • Túlzás bennük: az optimizmus és a dicséret
  • Hatással van másokra: báj, optimizmus, energia
  • Konfliktusban: érzelmeket fejez ki, pletykál
  • Javíthatja a hatékonyságot azáltal, hogy tárgyilagosabban, követi a feladatokat

Támogató, meggyőző, tanácsadó, értékbecslő

Céljaik

  • érzelmek bevetésével győzőn
  • barátságra és boldogságra törekszik mindenkivel
  • szeretne tekintélyt és presztízst szerezni
  • népszerűvé szeretne válni
  • izgalmas személyiség legyen.

Ezekre kell több energiát fordítania

  • szervezettség
  • tények kutatása
  • ellenállni az impulzusoknak
  • közvetlenül és őszintén beszélni
  • hosszú ideig összpontosítani
  • teljesen végig követni a feladatokat

Vezetőként

Szeretnek elfogadni egy új ötletet, amit megfuttatnak. Lelkesítik a csapatokat. Olyan vezetők is, akik nem óvatosak.

Gyakran olyan vezetői jellemzőket mutatnak, mint például:

  • energizáló
  • úttörő
  • megerősítő

Mottó: „Aki boldog másokat is boldoggá tesz” – Anne Frank

Az iD típus

Az iD typusúak általában energikusak, karizmatikusak és kalandvágyók, merészségükkel és szenvedélyükkel befolyásolnak másokat.

  • Jellemzők: energikus, kiegyensúlyozott, meggyőző, nyitott, ambiciózus, önreklámozó, befolyásos, türelmetlen, kalandvágyó, karizmatikus
  • Célok: népszerűség, izgalmas áttörések, presztízs
  • Félelmek: Jóváhagyás vagy figyelem elvesztése
  • Hatással van másokra: merészség, szenvedély
  • Túlzás bennük: impulzivitás, szókimondás
  • Konfliktusban: érzelmeket fejez ki, túlságosan drámaivá válik
  • Javíthatja a hatékonyságot: a részletekre összpontosítás, türelem, mások meghallgatása
  • Vezetői tulajdonságok : igyekszik kitágítani a határokat, ösztönöz másokat. Rámenősnek, megfélemlítőnek vagy nem őszintének érezhetjük.

Az iS stílus

Az iS-stílusok általában meleg szívűek, barátságosak és társaságkedvelők, és hatással vannak másokra a kedvességükkel és az empátiájukkal.

  • Jellemzők: meleg szívű, barátságos, elfogadó, együttműködő, empatikus, vidám, határidőket támasztó, konfliktuskerülő, társaságkedvelő
  • Célok : barátság
  • Félelmek : mások nyomása, ellenszenve
  • Befolyást gyakorol másokra: a kedvességgel és az empátiával
  • Túlzás bennük: türelem másokkal, közvetett megközelítések
  • Konfliktusban : érzelmi támogatást keres
  • Növelné a hatékonyságot azáltal, hogy : felismeri mások hibáit, szembesül a problémákkal
  • Vezetői tulajdonságok : támogató, tisztelettudó és pozitív; közvetett és konfliktuskerülő is lehet.

Kommunikáció a i típusúakkal

Amikor i-típusú személyekkel kommunikálsz, oszd meg tapasztalataid és hagyj nekik időt a kérdések feltételére és önmagukkal történő megbeszélésére. Koncentrálj a pozitívumokra, ne terheld túl őket részletekkel, és próbáld meg nem megszakítani őt.

S – zöld – „A békefenntartó”

Az S típusúak az együttműködés, a segítségnyújtás és az őszinte megbecsülés motiválja. Előnyben részesítik a támogatást, az együttműködést és a stabilitás megőrzését, és gyakran nyugodtnak, türelmesnek, kiszámíthatónak, megfontoltnak, stabilnak és következetesnek írják le őket.

  • Félelmek: változás, stabilitás elvesztése, mások megsértése, az emberek cserbenhagyása
  • Értékek: hűség, mások segítése, biztonság
  • Túlzás bennük: szerénység, passzív ellenállás, kompromisszum
  • Befolyásol másokat : következetességgel, teljesítménnyel
  • Konfliktusban: meghallgatja mások szempontjait; saját véleményüket megtartják maguknak
  • Javíthatja a hatékonyságot azáltal, hogy több önbizalmat mutat, felfedi valódi érzéseit

Szakember, Sikeres, Ügynök, Nyomozó

Céljaik

  • Harmóniát és a stabilitás megőrzése
  • csapatteljesítményekre törekszik
  • szeretné megtalálni a csoport elfogadását
  • hatalomszerzés
  • a status quo fenntartása és a környezet ellenőrzése

Ezekre kell több energiát fordítania

  • gyorsan alkalmazkodni a változásokhoz vagy a tisztázatlan elvárásokhoz
  • multitask
  • reklámozzák magukat
  • szembeszálljanak másokkal
  • legyőzni a határozatlanságot
  • ellenállni a túlzott alkalmazkodásnak

Vezetőként

Együttműködők, akik szeretnek egyességre jutni, és mindenki számára előnyös helyzeteket teremteni. Néha azonban passzívak és túlságosan bizalmasok lehetnek, hagyva, hogy mások kihasználják támogató, türelmes természetüket.

Az S-stílusok gyakran mutatnak olyan vezetői jellemzőket, mint például:

  • beleérző
  • alázatos
  • megerősítő

Mottó: „A böcsesség jele, hogy meglátjuk a csodát” – Ralph Waldo Emerson

A Si típus

Az Si-típusok általában nagylelkűek, megközelíthetőek és együttérzők, és empátia és türelem kimutatásával befolyásolnak másokat.

  • Jellemzők : együttműködő, kedvelt, csapatszellem, pozitív, bátorító, konfliktuskerülő, megközelíthető, nagylelkű, együttérző
  • Célok : elfogadás, szoros kapcsolatok
  • Félelmek : arra kényszerülnek, hogy nyomást gyakoroljanak másokra; az agresszióval szembenézni
  • Befolyásol másokat : empátiát mutat, türelmes
  • Túlzás bennük: kedvesség, személyes kapcsolatok
  • Konfliktusban: empátiát mutat, elfedi a problémákat
  • Javíthatja a hatékonyságot azáltal, hogy szükség esetén nemet mondjon; problémák kezelése
  • Vezetői tulajdonságok: A Si-stílusú vezetők általában visszafogottak, türelmesek, és támogatják munkatársaikat és kollégáikat. Néha nehezen tudnak szembenézni a problémákkal és elismerni mások hibáit.

Az SC típus

Az SC típusúak általában alkalmazkodók, türelmesek és megbízhatóak, és diplomáciával és önuralommal befolyásolnak másokat.

  • Jellemzők: stabil, következetes, kiszámítható, alkalmazkodó, türelmes, rugalmatlan, önuralom, megbízható, átgondolt, halk szavú
  • Célok: nyugodt környezet, rögzített célok, egyenletes fejlődés
  • Félelmek: időnyomás, bizonytalanság, káosz
  • Befolyásol másokat: diplomácia, önuralom, következetesség
  • Túlzás bennük: hajlandóság mások vezetésére; alázatosság
  • Konfliktusban: nyugodt viselkedésre ösztönöz; kivonul a konfliktusból
  • Javíthatja a hatékonyságot azáltal: változás kezdeményezése, megszólalás
  • Vezetői tulajdonságok: Az SC-stílusú vezetők szerények, tisztességesek, állhatatosak és következetesek ezáltal megfelelő eredményeket érnek el. Lehetnek merevek, túlzottan óvatosak, és félnek túllépni a status quón.

Kommunikáció a S típusúakkal

Legyél személyes és barátságos, fejezd ki érdeklődésedet irántuk, és hogy mit vársz el tőlük. Legyél udvarias, kerüljd a konfrontációt, és szánj időt a problémák tisztázásra.

C – Kék – „Az elemző”

A C-típusúakat a tudás megszerzése, a szakértelmük bemutatása és a minőségi munka elkészítése motiválja. Előnyben részesítik a pontosságot, a stabilitás megőrzését és a kihívást jelentő feltételezéseket. Gyakran körültekintőnek, elemzőnek, szisztematikusnak, diplomatikusnak, pontosnak és tapintatosnak írják le őket.

  • Félelmek: kritika és tévedés; az érzelmek erős megjelenítése
  • Értékek: minőség és pontosság
  • Túlzás bennük: elemzés, visszafogottság
  • Befolyásol másokat: logika, szigorú szabályok
  • Konfliktusban: a logikára és az objektivitásra összpontosít; túlterheli a tényeket
  • Javíthatja a hatékonyságot a következők révén: mások érzéseinek elismerése; az adatokon túlra nézve

Objektív, Gondolkodó, Perfekcionista, Gyakorló

Céljaik

  • ragaszkodni az objektív folyamatokhoz
  • legyen pontos és korrekt
  • stabilitást és megbízhatóságot mutatni
  • tudást és szakértelmet szerezni
  • folytatni a személyes fejlődést

Ezekre kell több energiát fordítania

  • ne legyünk túl kritikusak, ne elemezzék és elszigeteljék magukat
  • engedje el és delegálja a feladatokat
  • kompromisszum a csapat javára
  • részt venni a társadalmi eseményeken és ünnepségeken
  • hozzon gyors döntéseket

Vezetőként

A C-típusú vezetők lelkiismeretesek, fegyelmezettek és szorgalmasok lehetnek, és gondos elemzéssel és tervezéssel kiváló minőségű eredményeket biztosítanak. Lehetnek kockázatkerülő perfekcionisták is, akik esetleg nem fordítanak kellő figyelmet az emberekre.

A C típusúak gyakran olyan vezetői jellemzőket mutatnak be, mint például:

  • szándékos
  • alázatos
  • elszánt

Mottó: „Kevesebb időbe telik egy dolgot jól csinálni, mint megmagyarázni, miért csináltad rosszul.” – Henry Wadsworth Longfellow

A CS típusú

A CS-típusúak általában óvatosak, rendezettek, pontosak, gyakorlatiasságukkal és a részletekre való odafigyelésükkel befolyásolnak másokat.

  • Jellemzők : óvatos, stabil, rendezett, kiegyensúlyozott, precíz, felkészült, türelmes, konvencionális, önuralom
  • Célok : stabilitás, megbízható eredmények
  • Félelmek : érzelmileg terhelt helyzetek, kétértelműség
  • Hatással van másokra : praktikum, figyelem a részletekre
  • Túlzás bennük: hagyományos módszerek, óvatosság
  • Konfliktusban: nyugodt viselkedésre ösztönöz; kerüli az érzelmi helyzeteket
  • Javíthatja a hatékonyságot a következőkkel: rugalmasság, határozottság, gyorsaság
  • Vezetői tulajdonságok: A CS-stílusú vezetők szerények és tisztességesek, állhatatossak, következetessek és ezáltal eredményesek. Lehetnek merevek, túlzottan óvatosak, és félnek túllépni a status quo-n .

A CD Típusú

A CD-típusúak általában szkeptikusak, makacsok, fegyelmezettek, szigorú normáikkal és határozott hozzáállásukkal befolyásolnak másokat.

  • Jellemzők : szkeptikus, határozott, kérdő, kritikus gondolkodó, makacs, cinikus, tárgyilagos, fegyelmezett, szisztematikus, magasszínvonalú tudású
  • Célok : hatékony eredmények, racionális döntések
  • Félelmek : kudarc, kontroll hiánya
  • Befolyást gyakorol másokra : szigorú normák, határozott megközelítés
  • Túlzás bennük: nyerség, kritikus hozzáállás
  • Konfliktusban : kitart a saját jogai mellett; passzív-agresszívvé válik
  • Javíthatja a hatékonyságot a következőkkel: együttműködés, mások szükségleteire való odafigyelés
  • Vezetői tulajdonságok : A CD-típusú vezetők megkérdőjelezhet, független vezetők, akik nem félnek kikezdeni a status quo-t, hogy jobb eredményeket érjenek el. Cinikus, érzéketlen vezetők is lehetnek, akik mindenre negatívan hathatnak.

Kommunikáció a C típusúakkal

Összpontosíts a tényekre és a részletekre, és minimalizáld az érzelmeket. Légy türelmes, kitartó és diplomatikus.

Dávidné Krizsán Andrea vagyok.

Weboldal, webáruház készítéssel és webfejlesztéssel foglalkozom, mindig is foglalkoztatott a személyiség is, mert a munkatárs kiválasztáshoz nagyon fontos szempont ezért kezdtem el foglalkozni a DiSC-el is, mert a projektmanagement szempontjából nagyon fontos a jó csapat összeállítása is.

Megtaláltok a www.netkreator.hu oldalon.

Oszd meg! Köszönjük!

Hozzászólások

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Shopping Cart
Scroll to Top