Vállalkozóként te mersz hibázni? El tudod fogadni a sikertelenséget is, és tanulsz a hibáidból, vagy inkább menekülsz a kudarctól, és kerülöd a kihívásokat?
Nos, akármelyik típusba is tartozol, ha vállalkozásra adtad a fejed, akkor már te is biztosan megtapasztaltad, hogy ennek az életformának a velejárója a hibázás lehetősége.
Nap mint nap kerülünk ugyanis olyan helyzetbe, amikor nem biztos, hogy a legtökéletesebb döntést hozzuk meg a vállalkozásunk számára.
Azonban ez egyáltalán nem baj. Sőt!
Ahogy Thomas Watson, az IBM alapítója mondta: „Ha sikeres akarsz lenni, duplázd meg a kudarcaid számát.”
Hadd hozzak egy példát a saját szakterületemről, ami nagyon jól megmutatja, hogy miért is nem szabad kudarcként megélni azt, ha valami nem sikerül elsőre.
Üzleti angol nyelvtanárként, nyelvi coachként gyakran szembesülök azzal a rossz beidegződéssel, hogy a nyelvtanulók többsége fél hibázni.
Azt gondolják, hogy ha hibáznak, akkor az bűn, akkor valahogy értéktelenebbek, rosszabbak lesznek ettől mások szemében. Ezért aztán sokan inkább nem akarnak, nem mernek megszólalni addig, amíg nem tudnak nyelvtanilag 100%-osan helyesen megfogalmazni egy angol mondatot.
Az én feladatom mindig is az volt, hogy ne csak a nyelvi készségeik fejlesztésében segítsek a mentoráltjaimnak, hanem abban is, hogy megszabaduljanak az ilyen káros hiedelmektől, és gátlások nélkül képesek legyenek kommunikálni még akkor is, ha nem mindent tudnak elsőre tökéletesen kimondani.
Állandóan a tökéletességre törekedni ugyanis nagyon nem egészséges, sőt kifejezetten káros a nyelvtanulás esetében.
Egy nyelvet nem lehet hibázás nélkül megtanulni.
Sőt hibázni kell ahhoz, hogy a kiderüljön, hogy mit nem tudsz, mit kell még helyre tenni a fejedben.
Minél többet hibázol, annál jobban láthatóvá válik, hogy mit szükséges még begyakorolni, tovább pontosítani.
Jobb, ha valamit rosszul mondasz, mintha nem mondanál semmit. A kommunikáció lényege ugyanis, hogy át tudjuk adni azt az információt a másik embernek, amit szeretnénk. És pont ez hiúsul meg, ha nem mersz megszólalni, mert félsz attól, hogy szégyent vallasz.
A hibázás visz előre, ez a fejlődésed kulcsa.
Ugyanez a helyzet a vállalkozás esetében is. Ha vállalkozó vagy, akkor hozzá kell szokni mind a kudarchoz, mind pedig a sikerhez.
Velem is megtörtént már az, hogy addig nem akartam belefogni például egy új marketing eszköz bevezetésébe, egy új módszer kipróbálásába, amíg nem éreztem azt, hogy azt már teljesen jól ismerem, tudok róla mindent, és biztosan jól fog sikerülni, ha útjára indítom.
Nos, ez viszont azt jelentette, hogy így több mindenről lemaradtam, mert túl sok időt töltöttem el egy-egy dolog tökéletesítésével ahelyett, hogy kevésbé „tökéletesen”, esetleg hibákkal, de korábban megcsináltam volna, és megnéztem volna, hogy mit kell rajta korrigálni, és a hibát kijavítva a következő próbálkozás már biztosan jobban ment volna.
Hiszen „A kész jobb, mint a tökéletes!” Mark Zuckerberg szerint is.
Most már tudom, hogy nem az a gond, ha valami nem sikerül elsőre, hanem ha meg sem próbáljuk, és nem vállalunk semmilyen kockázatot.
A kudarcokból rengeteget lehet tanulni.
A valódi magabiztosság az az, ha felismerjük a hibáinkat, dolgozunk a kijavításukon, tapasztalatokat gyűjtünk és megyünk tovább.
Ha ezt a stratégiát követjük, akkor a fejlődésünk is felgyorsul.
Szóval hibázásra fel! Mert a hibák mutatják meg a sikerhez vezető leggyorsabb utat.
Farkas Andrea vagyok, üzleti angol nyelvtanár, nyelvi coach, a Tárgyalj Magabiztosan Angolul Mentorprogram alapítója. Cégvezetőknek, vállalkozóknak segítek a sikeres üzletkötésben a tárgyalási készségeik angol nyelvű fejlesztésével.