Kapkodás helyett kristálytiszta irány
Képzeld el ezt a helyzetet. Reggel gyorsan megírsz egy Instagram posztot, közben válaszolsz pár e-mailre, aztán beugrik, hogy ideje lenne újra küldeni hírlevelet … és mire észbe kapsz, már este van. A nap pörgött, de a végén csak azt érzed: „Megint csak tüzet oltottam.”
Ismerős? Ha igen, ne aggódj, nem vagy egyedül. Sokan, főleg mi, vállalkozók, pont így kezdjük. Taktikákkal.
A napi teendők, ötletek, gyors megoldások világában könnyű elveszni.
De mi lenne, ha nem csak a napi túlélésre játszanál, hanem hosszú távon, tudatosan építenéd azt, amit annyira szeretsz?
Mi is az a stratégia, és miért fontosabb, mint hinnéd?
A taktika a „hogyan”. A stratégia a „miért” és a „hová”.
Taktika az, hogy mikor posztolsz, milyen címsort írsz a hírleveledbe, vagy milyen színt használsz a kampányodban.
Stratégia az, hogy kinek, mit és miért kommunikálsz.
Stratégia az, hogy kiknek akarsz segíteni, és hogyan építed fel a márkád úgy, hogy téged válasszanak, ne mást.
A stratégia az iránytű. A taktika csak az egyes lépések.
És ha nincs iránytűd, könnyen körbe-körbe forogsz.
Miért ragadunk benne a taktikai mókuskerékben?
Mert gyorsabb. Mert kéznél van. Mert eredményesnek tűnik.
És mert néha elhisszük, hogy ha elég szorgalmasan csináljuk a dolgokat, majd „kijön” belőle valami.
De a valóság az, hogy a taktika stratégia nélkül olyan, mint ha GPS nélkül vezetnél egy teljesen ismeretlen városban. Igen, elindulsz. Igen, haladsz. De fogalmad sincs, jó irányba mész-e.
Hogyan váltasz át stratégiai gondolkodásra?
Nem kell hozzá diploma, sem bonyolult üzleti terv. Csak egy kis megállás és néhány jó kérdés:
- Kinek segítek igazán szívből?
- Mi az az érték, amit csak én tudok adni?
- Hová szeretném eljuttatni a vállalkozásom 6 hónap, 1 év múlva?
- Milyen utak visznek oda?
Ezekre a kérdésekre adott válaszaid lesznek a stratégiai térképed.
Egy valós példa: Réka esete
Réka coachként dolgozik. Minden nap posztolt, blogolt, új ajánlatot gyártott, de az eredmények nem jöttek. Aztán megállt. És újratervezett.
Kitalálta, ki az ideális ügyfele, mi az az egy fő üzenet, amit szeretne közvetíteni, és hogyan építi fel az éves kampányait.
Azóta nem posztol minden nap, csak amikor értelme van.
És meglepő módon több ügyfele van, kevesebb stresszel.
Útravaló
A taktika az eszköztárad, de ha nincs mögötte stratégia, akkor csak fárasztó lesz a használata.
Ne aprózd el magad! Ne csak csináld, hanem tudd is, miért csinálod.
Mert a te időd, az energiád, az álmaid. Túl értékesek ahhoz, hogy csak sodródj.
És ha most csak egy kis első lépésre van időd, akkor legyen az ez:
Írd le egy füzetbe, hogy „Mi a célom ezzel a vállalkozással valójában?”
Ez már stratégia. Minden innen indul.
Ha van kedved, emailben írd meg nekem (uzenet@valoczikaroly.hu), mi volt az a taktika, amibe eddig beleragadtál? És mit tennél másként, ha lenne rá egy egyszerű terved?
Veled vagyok ebben az építkezésben. 💛
Válóczi Károly
vállalkozó fejlesztő – marketing és üzleti tervező
https://sikerosveny.hu