Te jól kommunikálsz?
Ügyfeleimnél a vállalkozói konzultációkon gyakran tapasztalom, hogy nem csak azt nem tudják, hogy hol kommunikáljanak, vagy azt, hogy a posztokból, videókból, hogy lesz ügyfél, de gyakran azt sem tudják pontosan, hogy mit kommunikáljanak.
Rengeteg dolgot lehet olvasni az interneten, tanulni kurzusból, de egy dolog valahogy nem megy át, bármilyen jó storytelling, szövegíró, marketinges szakember mondja is el.
Mégpedig az, amit én is szoktam az ügyfeleimnek nagyon gyakran mondogatni és ezáltal bennük tudatosítani: hogy bármit írsz (posztot, bemutatkozást stb.), bármit mondasz el, élő adásban, videón, tudd, hogy milyen céllal teszed!
Ez így talán durván hangzik, hiszen egy kicsit olyan, mintha semmit sem akarnánk adni a tudásunkból csak úgy (ingyen), hanem mindig, mindent célzatosan teszünk.
De gondolj bele: ha vállalkozást vezetsz, akkor azzal pénzt akarsz keresni. Márpedig ha pénzt akarsz vele keresni, ahhoz ügyfelek kellenek, az ügyfelekhez pedig fontos, hogy úgy kommunikálj, ami felkelti az érdeklődésüket, magukra ismerjenek és a végén megtudják, hogy Te hogyan tudsz nekik segíteni és persze ehhez mit kell tenniük.
Úgyhogy bármilyen posztot, blogot írsz, vagy videót, élő adás, podcast-et tervezel, vagy akár a weboldaladon bármilyen oldalt készítesz, mielőtt az első betűt leütöd, legyen meg a fejedben, hogy annak a posztnak, bejegyzésnek, mi a célja.
Lehet az is cél, hogy mutass magadból egy kicsit, hogy mutasd meg a szakértelmedet, a tapasztalatodat, vagy éppen a gyengeségeidet. De lehet célja az is, hogy konkrétan beszélj a szolgáltatásodról, vagy az éppen aktuális terméked vagy programod bemutatása egy kampányban.
Bármelyik lehet, csak tudd, hogy te ezt azzal a céllal írod/ tervezed/ veszed fel.
Ja és persze ezen belül fontos, hogy a fentiek kiderüljenek belőle még akkor is, hogyha a végére nem teszel felhívást (CTA-t), vagy nem teszed oda a telefonszámodat, email címedet, hanem éppen csak bemutatsz valamit. Még akkor is tudd, hogy ezzel a bejegyzéssel mondjuk az a célod, hogy felkeltsd az érdeklődést, és majd egy következőbe teszed bele a felhívást.
Ha így csinálod, sokkal könnyebb lesz az életed, mert nem gondolkodva ülsz az üres papír előtt, hanem egy céllal – hogy bemutatkozz, vagy bemutass valamit, hogy leírd, hogyan dolgozhat veled – és így már sokkal könnyebb bármilyen posztot írni.
Arról már nem is beszélve, hogy ha mindezt heti vagy havi keretekben előre tervezve csinálod, még ezerszer könnyebb az életed.
Mit kell tudnod a jó kommunikációhoz:
Akár bemutatkozás, rólam oldal, egy szolgáltatásod értékesítési oldala, bizalomépítő, szakértői márka építő poszt, vagy értékesítő poszt, egy valami közös bennük.
Mindegyik az ideális ügyfelednek kell, hogy szóljon.
Azon belül pedig a problémáiról, élethelyzetéről, érzésekről, általa is mondott szavakból ismer magára, tehát azokat ismerned kell.
Emellett pedig akkor kelti fel a kommunikációd a figyelmét, ha a problémák mellett az általa vágyott állapotot olvassa az oldaladon / posztokból: mit érhet el, hova juthat el, milyen változást, transzformációt érhet el.
Végül még jobban elkötelezed magad mellett, ha azt is elmondod neki, hogy mit kell tennie, milyen eszközt, módszert, tippet használhat ehhez.
Ahogy látod, minden az ideális ügyfeled problémáin és vágyain alapul.
Ha ezt a három dolgot tudod, mármint azt, hogy:
- ki az ideális ügyfeled,
- mik a problémái, nehézségei, rossz érzései,
- mire vágyik, hogy szeretné érezni magát,
akkor nyert ügyed van.
Már csak jól meg kell fogalmazni az oldalakat, posztokat, kampány leveleket.
Kezdésnek tehát ezt a kérdést kell feltenni magadnak: Mit tudok az ügyfeleimről?
Az ideális ügyfél meghatározásánál az az elvem, hogy ne saját kútfőből próbáld kitalálni, hogy ki számodra ideális, hanem nézd át azokat, akikkel eddig dolgoztál (akkor is, ha ingyen, gyakorlásként, vagy csak bevezető konzultáción találkoztál vele).
Nézd meg, hogy ők milyen korúak, neműek, hol laknak, mit dolgoznak, családi állapotuk milyen stb. De főleg azt nézd át, hogy milyen problémákkal kerestek meg, és mit szerettek volna elérni (ha tudták).
Akikkel már ezt végicsináltam, ott ezek voltak a felismerések, illetve kezelési javaslataim:
- „hú, ez így mennyivel könnyebb”, mint 0-ról kitalálni, összeszedni
- az általam vélt probléma nem mindig az, amit az ügyfél lát, tapasztal (az sokszor csak a tünet) – és neked ezt a tünetet érdemes először kommunikálni
- egy csomó érzés, gondolat, gond, probléma, teher, nehézség összegyűlt, amit az ügyfél jelölted érezhet – így sokkal könnyebb beleképzelni magad a helyzetébe
- kitisztult, kivel is szeret dolgozni és kivel nem tud, vagy akar, mert nem működik
Majd ahogy azt fent írtam, ezeket az összegyűjtött információkat használd fel a kommunikációdban, és így biztosan magának fogja érezni a tartalmat a követőd, olvasód.
Mutatok is egy példát arra, hogy én hogyan fogalmaztam meg az ideális ügyfelem problémáját, vágyát.
A saját ideális ügyfelem problémái: nincsenek folyamatosan, vagy egyáltalán nincsenek ügyfelei, nem tudja, mit csináljon ahhoz, hogy legyenek, emiatt frusztrált, fél, bizonytalan, nem tudja hogy él meg a szolgáltatásából.
A saját ideális ügyfelem vágya: tudja, hogy pontosan hol és mit kell tennie, posztolnia, hirdetnie, vagy mi legyen a weboldalán ahhoz, hogy őt akarják, vele akarjanak dolgozni. El tudja és merje adni a szolgáltatását, jó áron, amit ki is tud mondani és mindezt folyamatosan, hogy ne legyen anyagi bizonytalanságban.
Gondold át a fenti kérdéseket, írd össze magadnak az ideális ügyfeled jellemzőit, problémáit, vágyait és kezdd el a posztjaidban, tartalmaidban ezeket felhasználni.
Ne felejtsd ki a felhívást, és máris sokkal inkább azt fogják érezni az olvasóid, hogy konkrétan hozzájuk szólsz.