Számtalanszor találkozhatunk ezzel a fogalommal, hallhattunk már róla jót és rosszat is. Az értékesítési szakemberek általában óva intenek tőle, minket vállalkozókat és ennek számos oka van. Nézzük mik ezek:
- Ha leviszed valaminek az árát, akkor kisebb pénzű vásárlókat tudsz megfogni, akik később is kevesebbet költenek.
- Megfogalmazódhat egy érdekes nézőpont a Vevődben: ha olcsóbban is megéri Neked eladni valamit, amikor normál áron adod, „lehúzod” a vásárlót?
- Ha olcsón adsz valamit, akkor azt fogják feltételezni, hogy nem jó a minősége.
Miért mennek bele a multik akkor mégis az árversenybe? A válaszom egyszerű: olyan termékekkel megy bele az ára akciókba, amik bevonzzák az árérzékeny vásárlókat, a boltok pedig úgy vannak berendezve, a termékek pedig árazva, hogy a végén úgyis annyi pénzt költ, hogy megérje a multinak. Ha van egy ennyire profin megtervezett boltod és szeretsz kockáztatni, akkor kipróbálhatod.
Mikor lehet tényleg jó egy ár akció?
Nagyjából két lehetőség jut eszembe, amikor van létjogosultsága egy árkedvezménynek. Az egyik ilyen, amikor bevezetsz egy terméket a piacra, ebben az esetben lehet bevezető kedvezményt adni. A másik opció, ha meg szeretnél szabadulni a rajtad maradt készlettől, mert mondjuk záros határidőn belül lejár a szavatossága.
Ha belemész a konkurenciával egy árversenybe, akkor a végére mind a ketten éhen haltok. Miért? Mert ahelyett, hogy jól pozícionálnátok magatokat a piacon és hasznot termelnétek, inkább folyamatosan egymás alá fogtok licitálni és végül mind a ketten ráfizetéssel fogtok dolgozni. Persze, ha annyi pénzed van, mint a pelyva és szükséged van egy pénznyelőre, ahova kiszórhatod, akkor inkább hívj fel. Bármennyi pénzt képes vagyok elfogadni 😀
Mi tehát a megoldás? Hogyan érdemes akciókat szervezni?
Az ár akció helyett adj inkább valamit pluszban, ami Neked nem kerül semmibe, vagy csak minimális költséged van rajta. Például a fodrásznál ez lehet egy ajándék fejmasszázs hajmosás közben, terméknél lehet hosszabb visszaküldési idő vagy jótállás. Ha van olyan terméked, amit már régóta szeretnél eladni, de még mindig sok van készleten, tedd be csomagban ajándékba vagy lényeges kedvezménnyel egy TOP termék mellé. Az így képzett csomagot úgy árazd be, hogy Neked is megérje és a vásárló azt érezze, pluszban kapott valamit.
A végére hadd osszak meg Veled egy személyes tapasztalatot:
Néhány évvel ezelőtt úgy gondoltam jó ötlet lesz kuponos oldalon népszerűsíteni és ismertebbé tenni a szolgáltatásaimat és szerződést kötöttem a legnagyobb hazai kuponos céggel. Egyetlen szolgáltatást kuponoztattam, ez pedig a termékpiramisom alsó terméke, a csalitermékem volt. Úgy áraztam be az árlistámban, hogy a kuponos kedvezménnyel se legyen nekem ráfizetés, de azért sok profitot nem hozott. Visszatérő ügyfelet pedig még kevesebbet. Egy év alatt nagyjából 100-an vásároltak kupont, ebből csupán 90-en jöttek el. Tehát 10% befizetés (amit nálam is elkölthettek volna a kuponos cég zsebében landolt). Azok közül, akik eljöttek, csupán 5 visszatérő vendégem lett! Ez 0,5%, ami nagyon alacsony!
Persze, itt mondhatnánk, hogy biztos nem tetszett nekik a szolgáltatás vagy a személyem és stb, stb… Biztos vagyok benne, hogy van, akinél ez az oka. Viszont, ahogy a vendég elégedettséget felmértem, sokkal inkább az jött át, hogy nincs rá pénzük, nem költenének szívesen sminkre annyit, mint amennyiért én dolgozom. A kuponos ajánlat miatt csak azért jöttek, mert a kuponnal nagyon olcsó volt, de egyébként nem engedhetik meg maguknak (vagy nem akar sminkelésre költeni).
Egyszerűen nem az én célközönségem voltak, mert nekik nem ért annyit a szolgáltatásom, mint amennyibe normál áron került. Ha azt a kedvezményt + jutalékot (amit a kuponos cégnek fizettem) inkább saját hirdetésekre fordítottam volna, valószínűleg sokkal több visszatérő vendégem lett volna és nagyobb profitom is.
Azért mára szerencsére nincs okom a panaszra 😊 Szuper vendégköröm van és jól pozícionált márkanevem. A hibákból megtanultam, amit kellett és levontam a tanulságot. Az üzleti életben sokszor vakon kockáztatunk és csak tippelni tudunk, hogy mi lesz a végeredmény vagy megpróbálunk tanulni azok tapasztalataiból, akik már előttünk járnak. Általában azoktól fogadok el üzleti tanácsot, akik már ott tartanak, ahol én lenni szeretnék 😉
Sződy-Zétényi Vica